Успішність бізнесу залежить від багатьох чинників: наявності стартового капіталу, грамотного планування та управління, активної реклами, регулярних маркетингових заходів і, звичайно ж, професійних співробітників, здатних робити свою роботу якісно. Саме люди, як би це банально не звучало, є багатством будь-якого підприємства. Адже можна вкласти у власну справу не один мільйон, відкрити шикарний офіс, випустити велику партію продукції, замовити агресивну рекламну кампанію в ЗМІ, а в результаті – отримати величезний збиток і збанкрутувати. І все лише через те, що хтось із персоналу виявився абсолютно нікчемним людиною, не здатним виконувати посадові обов’язки.

Особливо уважним треба бути при наймі менеджерів з продажу, так як від них залежить головне – збут і отримання доходу. Їх ще називають «годувальниками», адже саме вони генерують грошовий потік, який надалі розподіляється між усіма працівниками підприємства. Так як знайти хорошого менеджера з продажу і утримати його? В першу чергу треба зрозуміти, що він повинен з себе представляти і де вести пошук такого персоналу.

Якими особистими якостями повинен володіти менеджер з продажу?

В основі роботи сейлз-менеджера лежить активне спілкування з людьми – потенційними клієнтами, серед яких можуть бути фахівці із закупівель, керівники великих корпорацій і звичайні громадяни, які бажають придбати конкретний товар або послугу. Тому він повинен бути, по-перше, охайним, адже гарний зовнішній вигляд – перший крок до нормального діалогу. Продавець, яку б продукцію не продавав, просто зобов’язаний дотримуватися ділового стилю при виборі одягу та аксесуарів. Він усім своїм виглядом повинен показувати, що його бізнес успішний, а значить, співпраця з ним буде максимально вигідним. По-друге, сейлз-менеджера не дозволено при веденні переговорів перебувати в поганому настрої. Позитив – це саме та якість, яка зближує людей. Клієнт, що зробив покупку після спілкування, повинен залишитися з відчуттям радості від зробленого вибору, з упевненістю, що куплений товар покращить його життя, зробить її комфортніше. По-третє, менеджеру з продажу заборонено соромитися, відчувати себе невпевнено, невиразно говорити, припиняти розмову після першого «ні». Тільки комунікабельність може робити продажу. Впевненість у собі, здатність умовляти і переконувати, вміння справити позитивне враження, стресостійкість – ось ті особистісні характеристики «продажника», завдяки яким укладаються договори і отримується прибуток.

Що професійно зобов’язаний знати менеджер з продажу?

Крім особистісних якостей, які дуже важливі, потрібні професійні навички:

  • майстерність ведення ділових переговорів;
  • грамотна усна і письмова мова;
  • вміння створювати зрозумілі презентації;
  • здатність писати переконливі комерційні пропозиції;
  • досконале знання всієї інформацію про продаваної продукції;
  • володіння основами документообігу (робота з будь-яким видом документації).

І не треба забувати про постійне самонавчання – для цього існують спеціалізовані тренінги/семінари, де прищеплюють новий і вдосконалюють старий досвід ведення продажів.

Як і будь менеджера з продажу шукати?

Якщо підприємству потрібен «продажник», то його пошук HR-відділ може вести за трьома напрямками: із залученням рекрутингової компанії, з допомогою спеціальних сайтах про працевлаштування, використовуючи власні зв’язки та напрацювання для побору персоналу. Головне – скласти «професійний портрет» здобувача, тобто заздалегідь визначити, хто саме повинен працювати на цій посаді. Деякі фірми хочуть відшукати перспективного «новачка», щоб потім навчити його своїм стандартам продажів «з нуля». Їх цікавить тільки особистісна характеристика людини, а не його професіоналізм. Іншим компаніям більш цікаво почати співпрацю з вже готовим фахівцем, розуміються в теорії збуту, що мають великий досвід роботи, зв’язки в бізнесі і клієнтську базу. Але тут треба розуміти, що такому цінному співробітникові доведеться виплачувати не тільки високу зарплату, але і інші фінансові бонуси, які будуть залежати від підсумкових результатів його діяльності. І ще один нюанс – менеджер, успішно продавав автомобілі, не обов’язково також добре буде реалізовувати мобільні телефони або сантехніку. Є ризик, що зміна товару негативно відіб’ється на обсязі продажу, тому оптимально давати новачкові випробувальний термін. І краще не «красти» співробітника у конкурентів, так як йому треба буде платити вище ринкової ставки, він навряд чи зможе переманити всіх своїх «старих» клієнтів і, швидше за все, довго не пропрацює, а піде на нове місце, де вище заробітки.