Практично всі підприємства змушені зараз оптимізувати витрати, скорочуючи персонал або обсяги виробництва. Більшість виробничих операцій, які раніше підприємці могли дозволити собі замовити у сторонніх фахівців (наприклад, через ті ж рекрутингові послуги), тепер доводиться виконувати внутрішнім персоналом. Між тим режим жорсткої економії не завжди йде на користь. Радикальне зменшення витрат не кращим чином впливає на конкурентоспроможність, або взагалі ставить під загрозу подальше існування бізнесу. Особливо якщо мова йде про таке делікатне питання, як підбір персоналу. Сьогоднішні стагнаційні процеси на ринку рекрутингу простимульовані декількома факторами. По-перше, зараз якось не актуально набирати нових працівників – вистачило б грошей на докризовий штат. По-друге, якщо і потрібно терміново закрити вакансію, то до роботи можна залучити когось із «незавантажених» працівників (таких, на думку роботодавців, більшість). Багато керівників вважають, що основна маса працівників має багато вільного робочого часу (хоча це і не так). Тому сьогодні багато роботяги завантажені начальством на всі 200%, виконуючи свої обов’язки і того хлопця, якого з-за кризи довелося звільнити. Адже робота «легка», навіщо ж додаткові витрати? Про витрати можна погодитися, а от про простоті процесу підбору людей є сенс посперечатися.

У кризові часи особливу увагу власники бізнесу звертають на ефективну організацію наявних ресурсів (у тому числі і людських). Питання відповідності фахівців посадам, які вони займають, стає все більш актуальним. Якщо раніше некомпетентність стримувала розвиток бізнесу, то сьогодні вона здатна знищити його. Так чи варто довіряти підбір персоналу неспеціалістам? Знайти надійну рекрутингову компанію – дуже відповідальне і складне завдання. За статистикою, на жаль, найбільший відсоток фірм, звинувачених у непрофесіоналізмі, працює у сфері рекрутингу. Щоб не витратити гроші даремно, в першу чергу варто визначитися з результатом. На вітчизняному ринку рекрутингових послуг є агентства, що спеціалізуються на підборі:

  • унікальних фахівців і вищого керівництва;
  • персоналу середньої та лінійного рівнів;
  • робітники, що займаються некваліфікованою працею.

Якщо говорити про масштаби діяльності, то розрізняють великі, середні й малі агенції. Назви перших на слуху. Вони надають максимально широкий перелік послуг і завжди гарантують підсумковий результат. В основному великі рекрутингові агентства – компанії з іноземним капіталом. Варто відзначити, що вони не займаються підбором лінійного персоналу. Їх мета – топ-менеджмент і рідкісної кваліфікації фахівці.

Діяльність друге характеризується використанням ексклюзивних технологій для пошуку/оцінки необхідних фахівців на ринку праці. Це переважно вітчизняні компанії, що спеціалізуються на розшуку фахівців для якоїсь конкретної сфери діяльності – наприклад, фінансистів, маркетологів, юристів, продавців. Багато потенційні замовники воліють працювати з середніми рекрутинговими агентствами. Їх конкурентні переваги – прийнятна ціна та вузька спеціалізація. Фірма, яка «набила руку» на підборі, скажімо, промоутерів, має велику базу претендентів, досконально знає цей ринок і глибоко розуміє потреби замовника. Вам напевно знайдуть хороших фахівців для організації рекламних кампаній. Але потрібно перестраховуватися – для цього бажано домовитися про співпрацю зі спеціальним аудитором, який знає, коли і як перевірити промоутера на професіоналізм.

Втім, не варто забувати, що у нас поки немає навчальних закладів, які б цілеспрямовано готували професійних працівників для рекрутингових агентств. Тому, якщо рекрутингова фірма спеціалізується на підборі медпрацівників, то не зайвим буде поцікавитися, чи працюють там фахівці, які розбираються в медицині.

Що стосується малих рекрутингових агентств, то вони працюють з вузьким колом клієнтів, не маючи при цьому чіткої методології для підбору персоналу і певної цінової політики. Навряд чи слід доводити, що співпраця з ними нерезультативно. Хоча, якщо мова йде про некваліфікованих работягах, то вони за скромну винагороду зможуть закрити вакансії.

Рекрутингові агентства можна розділити і за видами сервісу. Одні пропонують кандидатів для тимчасових робіт, інші займаються лізингом або пошуком людей по оголошеннях. Окремим напрямом роботи рекрутингових агентств є хедхантинг (переманювання особливо цінних фахівців), аутплейсмент (комплексний пакет кваліфікованих послуг – юридична та психологічна підтримка, пошук адекватної посади, сприяння успішному працевлаштуванню звільненого працівника), аутсорсинг (пошук кваліфікованих працівників на виконання конкретних робіт без прийняття в штат).