Коли ризики грамотно ідентифіковані і оцінені, необхідно розробити заходи, спрямовані на збільшення можливостей щодо зменшення загроз для бізнес-проектів. Інакше кажучи, розробляється план реагування на ризики і призначається відповідальний за це. Зупинимося на основних стратегіях реагування. Стратегія №1: уникнути. Відбувається зміна бізнес-плану для усунення потенційного ризику. Наприклад, відмова від інноваційних підходів і від співпраці з обраними підрядниками. Стратегія №2: перенесення. Це передача відповідальності за наслідки ризику і, відповідно, за розробку методів реагування на нього третій стороні (наприклад, страхування, поручительство, гарантії). Цей процес передбачає виплату фінансової премії стороні, що приймає на себе ризик. Таку стратегію використовують при укладанні контрактів. Наприклад, контракт з фіксованою вартістю переносить ризик на продавця, а контракт із відшкодуванням витрат – на покупця.

Стратегія №3: ослаблення. Треба знизити ймовірність настання ризику, адже попередньо вжиті заходи набагато ефективніше, ніж усунення його негативних наслідків. Наприклад, треба досконально протестувати прототип виробу перед його запуском у виробництво, провести фокус-груп перед впровадженням нового дизайну упаковки або здійснити органолептичні дослідження нового продукту харчування перед початком продажів. Або ось ситуація. Надходить сигнал з відділу продажу про те, що число клієнтів різко знижується. Треба вживати заходів. Маркетологи пропонують впровадити програму лояльності. Немає проблем. Купуються картки з магнітною смугою на http://www.polpen.ru/ і на їх основі створюються дисконтні картки, які активно лунають покупцям. Всі залишаються в плюсі.

Стратегія №4: прийняття. Вона передбачає, що підприємець прийняв рішення не змінювати свою діяльність у зв’язку з можливим ризиком. Розрізняють активне і пасивне прийняття. При активному розробляється резервний план на випадок настання ризику. При пасивному бізнесмен не приймає ніяких заходів і починає реагувати на ризик тільки при його появі.

Моніторинг та управління ризиками

Даний процес повинен бути протягом усього життєвого циклу бізнесу. Його мета – відстеження ідентифікованих ризиків. Чому це потрібно робити? У ході підприємницької діяльності раніше виявлені ризики можуть зникати, натомість на зміну їм приходять інші складності. Бізнесмен, здійснюючи моніторинг ризиків, отримує важливу інформацію про те, що реагування на них проходить згідно з планом, а поява нових проблем контролюється і перевіряється. На підставі отриманих відомостей вносяться уточнення до плану реагування на ризики і доповнюється базу даних про них. Дотримуючись цієї методології, можна підвищити ймовірність досягнення бізнес-цілей, знижуючи вплив несприятливих подій і максимально збільшуючи ймовірність сприятливих факторів.