На сьогодні у нас в країні склалася така ситуація, що приватний бізнес все частіше став розглядатися інвесторами як конкретний об’єкт купівлі-продажу. При цьому варто відзначити той факт, що з точки зору інвестиційної привабливості готовий бізнес випереджає колишніх лідерів, непохитність позицій яких донедавна не викликала у експертів ніяких сумнівів – мова йде, наприклад, про капіталовкладення в нерухомість або в ринок землі. У нас в країні основними покупцями бізнесу, як і в усьому світі, виступають як приватні інвестори, так і інвестиційні компанії, причому не лише міжнародні, а й вітчизняні.

Якщо говорити про сектори нашої економіки, підприємства яких користуються найбільшим попитом, то ситуація виглядає наступним чином. Іноземні інвестори мають схильність» до бізнесу, що належать до таких галузей – фінанси, телекомунікації, енергетика, нафта і газ. А ось вітчизняні інвестори схильні купувати більш прості бізнес-проекти зі сфери послуг, роздрібної торгівлі, поліграфії, медицини. Так що якщо вам в найближчому майбутньому належить продаж ресторану або аптеки, то не дивуйтеся, що в більшості випадків доведеться вести переговори з нашими рідними бізнесменами, а не з респектабельними іноземцями (хоча можуть бути й інші варіанти).

Чому ж інвесторам так цікавий вітчизняний бізнес? Все дуже просто – наша країна є привабливим з інвестиційної точки зору з наступних причин:

  • сусідство з великими, економічно розвиненими ринками збуту;
  • очікуваний позитивний ефект від вступу країни до СОТ;
  • наявність хорошого потенціалу для розвитку малого та середнього бізнесу;
  • щорічно держава створює все більше комфортних умов для інвестицій.

А тепер давайте поговоримо про продавців бізнесу. Як показує практика, готовий бізнес можуть продавати індивідуальні підприємці, які створили його ще на початковому етапі зародження ринкових відносин у нашій країні, і професійні інвестори, які «з нуля» розкручують бізнес-ідеї, створюючи на їх основі прибуткові фірми, або які просто займаються перепродажем компанією зі стабільним доходом.

За яким же причин бізнесмени продають свої «дітища»? На це питання єдиної відповіді немає. Хтось не витримує конкуренції, хтось не має достатньо грошей, щоб вивести свій бізнес на новий, більш високий рівень, а хтось просто втомився від всієї цієї фінансово-економічної суєти і хоче пару-трійку років спокійно відпочити. Як би там не було, а якщо ви вирішили купити собі прибуткову компанію, то пам’ятайте ось про що. Ніколи не укладайте угоду купівлі-продажу без проведення попереднього і дуже ретельного аналізу того бізнесу, який збираєтеся придбати. Така процедура називається «Due Diligence» і включає в себе наступні етапи – фінансовий, правовий та технічний аналіз бізнесу. Причому ця аналітика повинна бути проведена незалежними експертами в цій області, щоб ні у однієї з сторін угоди не виникло один до одного жодних претензій.