Якщо говорити про поточний стан бізнесу в нашій країні, то можна зробити такий висновок: великі підприємства відчувають себе більш-менш нормально (деякі взагалі процвітають), а от малі знаходяться в стані постійної боротьби за виживання. Можна довго шукати причини цього, але найголовніше в тому, що малому бізнесу практично закрили доступ до недорогого кредитування. Банки охочіше кредитують нафтопереробні заводи і металургійні комбінати, ніж звичайних продавців хот-догів або майстерні по ремонту взуття.

Деякі банкіри, звичайно ж, можуть і їм видати позикові гроші, але умови будуть такими, що ніякого прибутку не вистачить, щоб обслуговувати такі позики. Єдиний вихід – розвивати доступну систему мікрокредитування малого бізнесу. Саме сьогодні – в період тривалої фінансової кризи – особливо актуального значення набуває проблема осмислення економічної сутності поняття «мікрокредитування», без чого неможливе ефективне надання невеликим підприємствам фінансової підтримки. Варто відзначити, що малий бізнес у всіх розвинених економіках відіграє важливу роль у процесі економічного розвитку будь-якої країни.

Він вирішує ряд таких соціально-економічних завдань:

  • забезпечує додаткові робочі місця;
  • розширює географію виробництва товарів/послуг;
  • стимулює розвиток економічної конкуренції;
  • збільшує ринкові пропозиції товарів/послуг;
  • займає ринкові ніші, з якими невигідно працювати великим підприємствам;
  • за рахунок вузької спеціалізації вдосконалює технології дрібносерійного виробництва.

Проте актуальними залишаються невирішені проблеми для малого бізнесу, а саме:

  • висока потреба у фінансових ресурсах для відкриття власної справи;
  • регулярна потреба в малих кредитах для поповнення оборотних коштів;
  • необхідність в отриманні довгострокових кредитах, які підуть на закупівлю виробничих фондів, транспортних засобів, нерухомості тощо.

У зв’язку з цим особливої уваги в поточних ринкових умовах господарювання заслуговує дослідження експертів, пов’язане з ефективною грошовою підтримкою малого бізнесу фінансовим сектором економіки. Саме через мікрокредитування фінансова система країни зможе приєднатися до заходів, що допомагають розвивати малі підприємства.

Основи мікрокредитування вперше стали використовуватися Муххамедом Юнусом. Цей професор економіки в далекому 1974 році, працюючи в Бангладеш, почав видавати населенню цієї країни микрозаймы (не більше 100 доларів). Робилося це для того, щоб підтримати працездатність місцевих громадян. При цьому гроші на поточні потреби їх бізнесу він видавав за рахунок власних коштів. Через два роки їм був заснований банк, який активно займається мікрокредитуванням і в наш час. Концепція мікрокредитування, за яку Муххамед Юнус отримав нобелівську премію, успішно реалізується в більш ніж ста країнах.

Є така послуга і на фінансовому ринку України. Сьогодні кожен громадянин цієї країни, що бажає отримати позикові гроші для якихось своїх цілей, зможе взяти мікрокредит на прийнятних для себе умовах. Причому зробити це можна в онлайн-режимі – на спеціалізованому сайті kreditvam.com. Тут зібрані воєдино кредитні пропозиції від МФО, яких досить багато. Треба лише вибрати те, що вам максимально підходить. Залишається заповнити анкету, прикріпити до неї скани документів і чекати відповіді. Довідка про доходи не потрібна, так що клієнтами МФО можуть стати і студенти, і пенсіонери.

Сьогодні немає однозначного визначення терміна «мікрокредитування». Наприклад, в матеріалах глобального саміту з мікрокредитування, що проходив у 1997 році, зазначено, що це програма надання малих позик для бідних людей з метою реалізації їх власних проектів, які приносять доходи і дають їм можливості піклуватися про себе і свої сім’ї. Є фахівці, які мікрокредитування трактують як специфічну форму кредитних відносин між кредитором і суб’єктами малого підприємництва. При цьому мікрокредит обмежений у розмірах, надається на термін до 5 років і може виділятися навіть підприємцям без кредитної історії. Ці гроші обов’язково направляються лише на ті цілі, які пов’язані з бізнесом позичальника.

Загалом, мікрокредитування – одна з важливих соціальних програм, спрямованих на підтримку малого бізнесу і використовуються в якості стратегії економічного розвитку. З її допомогою відбувається фінансування невеликих підприємств і стимулюється їх діяльність, спрямована на отримання прибутку. За підсумком багато дрібні фірми з часом перетворюються на середні підприємства, а при правильному бізнесі – і великі. А це вже інший рівень – з більш масштабними продажами і максимальним доходом.