На початковому етапі проектна команда визначає і розробляє основні підходи до процесу управління ризиками, які потенційно можливі для майбутнього бізнесу. Повірте, немає такої сфери економіки, де було б легко. Тому робити це потрібно всім, хто націлений на успіх. Так от, підсумковим результатом їх роботи повинен бути оформлений в єдиний документ спеціальний план, де детально описується, як найкраще організувати та виконати заходи, покликані убезпечити підприємницьку діяльність. Інакше ви поповните лави бізнесменів-невдах, які ігнорували ризик-менеджмент.

Він повинен містити наступні розділи:

  • Методологія. Тут вказуються підходи, методи, інструменти, джерела даних, які необхідні для роботи по боротьбі з ризиками, що впливають на бізнес.
  • Відповідальність. Для кожного типу дій, передбачених у плані, визначаються ролі, на які призначають конкретних співробітників. Цим людям роз’яснюють їх обов’язки і навчають дій, які вони зроблять при тому чи іншому сценарії.
  • Бюджетування. Боротьба з ризиками – процес складний і дорогий. Тому треба заздалегідь прорахувати бюджет шляхом оцінки вартості впровадження всіх необхідних заходів.
  • Терміни. Визначається частота проведених заходів на весь життєвий цикл бізнесу.
  • Категорії ризиків. Створюється структура (класифікатор), з допомогою якої можна проводити ідентифікацію ризиків з необхідним ступенем деталізації.

Категорії ризиків

Сьогодні власну справу створити в цілому легко. На початковому етапі вам не доведеться стикатися з труднощами. Рекомендую почитати як відкрити ІП з нуля без проблем. Ця покрокова інструкція допоможе вам стати підприємцем в короткі терміни. Але що далі? Як зробити бізнес успішним? Ось тут вам знадобляться знання про ризик-менеджменті. В першу чергу необхідно визначити ймовірність виникнення ризику і оцінити його наслідки. Для цього розробляється спеціальний інструмент оцінки ризиків. З його допомогою ймовірність їх виникнення вимірюється від 0 до 1 з інтервалом 0,1. Для шкали оцінки наслідків можна вибрати відносні показники, наприклад, вплив «слабке», «середня», «велика» або числові вирази: 0,1; 0,5; 0,7; 0,9 і т. д. На перетині стовпців і рядків одержуємо коефіцієнт, що впливає на прийняття управлінських рішень.

Ідентифікація ризиків

Коли методологія та інструментарій розроблені, потрібно переходить до наступного етапу реалізації. Але до нього треба підготуватися заздалегідь – ще при бізнес-плануванні, коли визначаються ризики, що загрожують підприємницької діяльності в першу чергу.

Ідентифікація ризиків (їх визначення) – процес ітераційний. Він виконується на протязі всього життєвого циклу бізнесу. При цьому число ітерацій краще вибирати для кожного виду діяльності (якщо їх декілька) індивідуально. Підсумком усього цього є складений реєстр ризиків, які загрожують роботі, і ієрархічна структура дій, спрямованих на їх мінімізацію (works breakdown structure, WBS). WBS – наочна схема з великим рівнем деталізації, аналізуючи яку видно проблемні місця бізнесу.

Якісний аналіз

Він реалізовується на підставі вже заповненого реєстру. Тільки розставляються пріоритети для певних (ідентифікованих) ризиків. Інструментом для цього є створена раніше матриця ймовірностей і впливу ризиків на бізнес. Це швидкий і дешевий спосіб розставити пріоритети в процесі реагування на виникаючі проблеми. При необхідності він стає основою для успішної підприємницької діяльності. Якісний аналіз робиться регулярно, при цьому він зобов’язаний відображати всі зміни, що стосуються ризиків. Його результатом є список ризиків з пріоритетами, наприклад, «вимагають швидкого реагування», «вимагають аналізу», «вимагають лише спостереження».