Електронний підпис (ЕП) – це комплекс відомостей, наділених в цифрову форму. Якщо вона приєднується до будь-якої інформації, теж перебуває в електронній формі, то ЕП служить способом ідентифікації підписувача.
Кому потрібно?
Юридичні особи використовують ЕП у внутрішньому документообіг своїх установ. В електронного підпису потребують: державні службовці, учасники муніципальних закупівель, учасники державних закупівель, фізичні особи, юридичні особи, індивідуальні підприємці.
Для фізичних осіб ЕП теж актуальна. Вона, приміром, активно використовується в адміністративних взаємодії з вищими навчальними Закладами, державними структурами, роботодавцями, чия професійна діяльність реалізується через Інтернет.
Варіанти підпису
Електронний підпис може мати декілька різноманітних варіантів, а способи її використання регламентуються спеціальним законом «Про електронний підпис».
В даний час актуальні такі варіанти електронного підпису:
- «Проста». Вона дає можливість доступу до єдиного порталу державних послуг. Цей варіант стверджує авторство, але не має юридичної значимості. Документ, скріплений простий електронної підписом, може змінюватися навіть після підписання.
- НЕП (некваліфікована). Містить елементи криптографії, які служать відмінним способом захисту. Дозволяє ідентифікувати автора і є доказом сталості міститься інформації. Дає право на участь в електронних торгах і використовується у внутрішньому документообіг компанії.
- «КЕП» (кваліфікована). Видається тільки засвідчувальним центром, який повинен мати офіційну акредитацію в Мінкомзв’язку РФ. При цьому, якщо організація використовує кваліфіковану ЕП, то в електронній базі має бути спеціалізоване програмне забезпечення, що пройшло сертифікацію ФСБ.
Саме кваліфікована підпис надає документу юридичну спроможність.
Коли використовується?
Не існує універсальної електронного підпису, яка була б однаково актуальна для всього документообігу. Це пояснюється різницею у вимогах до сертифікатів ЕП, що пред’являються контролюючими органами і торговими мережевими майданчиками.
Електронний підпис потрібна:
- при підготовці податкової звітності;
- для внутрішнього обігу документів;
- при проведенні комерційних торгів;
- для участі в перспективних тендерах;
- при участі у державних закупівлях (положення Федерального Закону 223 і 44).
Електронний підпис можна отримати протягом доби в сертифицирующем центрі.