Здрастуйте! у цій статті ми поговоримо про гейміфікацію в соцмережах.

1 просування в соцмережах-відносно молода ніша. Немає навіть нормальної бази, в якій можна зібрати основну методологію і застосовувати її з посиланням на нішу. Саме тому нові елементи в смм заходять найкраще. І один з таких відносно нових, але до кінця не вивчених елементів-гейміфікація. 

Що таке гейміфікація

Гейміфікація — це давній напрямок. Її суть в тому, щоб людина могла робити все що завгодно у формі гри. Навчатися у формі гри, працювати, стежити за власним здоров’ям, вибирати певні товари і т.д. Зараз гейміфікація активно застосовується в багатьох нішах, в тому числі і в маркетингу.

гейміфікація — впровадження ігрових механік для досягнення цілей.

У випадку з просуванням в соцмережах-отримання активностей для спільноти шляхом використання ігрових методів. Можна збільшувати кількість передплатників, продажу, активності у вигляді лайків і коментарів і навіть поліпшити кількість відгуків на картах і на сайті. Все це можна зробити просто впровадивши певні ігрові методики.

Хто придумав гейміфікацію

Гейміфікацію використовували вже давно, просто не було особливої назви для неї. Люди впроваджували певні ігрові методи на роботі, щоб стимулювати своїх співробітників працювати краще і приносити компанії більше грошей. А потім хтось сказав»а давайте назвемо цю штуку гейміфікація». І тут почалося. Спочатку це підхопили відомі спікери: гейб зікерманн і джейн макгонігал, ю-кай чоу, а потім все це перейшло в інтернет.

Так що точно невідомо, хто придумав це поняття і впровадив його в ужиток. Але можна однозначно сказати, що білл гейтс був одним з тих, хто першим зрозумів суть гейміфікації і позитивні її риси. Історія ось яка:

Microsoft в середині шляху. Зібрані кращі співробітники. Зарплати високі, обов’язків не так багато. І потрібно мотивувати співробітників займатися рутинним завданням-шукати баги. Практично всі топові розробники не любили цього робити. Та й зараз не люблять. І шукають баги ліниво. Як їх мотивувати? грошима? не допоможе. Пригрозити звільненням? це топові співробітники, так не можна.

І рішення було елегантним і простим. Гейтс просто взяв і створив рейтинг за кількістю знайдених багів і помилок. Просто була невелика табличка в офісі, в якій оновлювалися дані по знайденим багам. Більше нічого. І ефект був просто приголомшливим. Всі розробники відразу ж кинулися шукати баги і змагалися за перше місце рейтингу. Тепер їх доводилося насильно проганяти додому.

Можна сказати, що це один з перших підходів гейміфікації, який отримав хороші результати і заслужив окремої згадки в сучасній історії менеджменту.

І що найцікавіше, ніякого призу не було. Ні премії, ні якоїсь путівки, ні вихідних. Просто внутрішній рейтинг і не більше того. І ця ситуація стала однією з поворотних в історії використання ігрових механік. Багато інших компаній, які знали про це, почали активно використовувати подібні трюки і домагалися успіху там, де не працювали інші методи. А зараз вже багато хто говорить, що за гейміфікацією майбутнє, і що через 10-15 років практично все буде проходити у формі ігор. Навіть банальне схуднення або просто догляд за здоров’ям будуть виглядати у формі захоплюючої гри, яка буде цікава всім.

Чому це взагалі працює

Однозначно відповісти на це питання можна тільки фразою: це ігри. І це дійсно багато чого пояснює. Все в нашому житті, з чисто психологічної точки зору — гра. У всього є заздалегідь обумовлені правила і умови перемоги. Навіть при звичайній розмові. Є правила — є мета — є приз. Весь. Але якщо відійти від абстрактності, то можна виділити три основні особливості, які дозволяють залучати людей:

  1. суперництво. важливо, щоб людина могла змагатися з іншими людьми за певні досягнення. Це мотивує, змушує працювати краще і постійно доводити, що він щось може робити ефективніше інших.
  2. зрозумілі умови. це те, на чому зараз горять багато маркетологів. Потрібні зрозумілі і прості умови, сукупність яких може привести до перемоги. Чим більше і краще виконаєш — тим більше шансів.
  3. можливість перемогти для кожного. будь-яка людина може перемогти, якщо буде дотримуватися правил. І це дійсно важливо. Навіть якщо шанси гранично низькі, якщо приз буде достатнім, кожна людина буде намагатися виграти.

Це все з чисто психологічної точки зору. А ще маркетологи, які використовують методи гейміфікації для роботи з клієнтами, люблять залучати їх різними психологічними прийомами. Начебто обмеженості часу, додаткової стимуляції через рекламу і нові призи і т.д. Це робить гейміфікацію ефективним інструментом для роботи з великою аудиторією. А соцмережі-дійсно велика аудиторія.

Як просувати спільноти в соцмережах за допомогою ігрових механік

Тепер про конкретну покрокової інструкції. вона буде дуже докладною, щоб створити цілу систему того, як потрібно застосовувати ігрові механіки.

крок 1. визначаємося з соцмережею. 

У кожної соцмережі є свої тренди. І потрібно використовувати різні ігрові механіки, щоб грати за правилами. Вконтакте основні ігрові механіки спрямовані на отримання коментарів. Щоб люди здійснювали якусь просту дію, наприклад, писали певне слово, і мали можливість отримувати хороші призи.

Вконтакте добре заходять динамічні обкладинки, які вважають активність користувачів за певний проміжок часу. Кількість лайків, репостів і коментарів. І кожен день, тиждень або місяць показують, хто домігся кращого результату. А щоб стимулювати людей брати участь в цій грі, досить просто ввести якийсь цінний приз.

У фейсбуці така ж схема роботи, як і вк. з тією лише різницею, що зараз фейсбуком цікавиться набагато менше народу. Воно й зрозуміло, основний пласт аудиторії англомовний, і навіщо потрібно стільки людина, якщо все одно компанія орієнтується на російськомовну аудиторію. Плюс фейсбук незручний для маркетологів, тому що доводиться проходити всі 7 кіл пекла, щоб запустити рекламну кампанію. А вплинути на те, чи приймуть модератори її чи ні, практично нереально.

В інстаграме все трохи інакше. Тут ігри в двох форматах. У сторіз і в контенті на стіні. Спочатку про контент на стіні. Найчастіше ігрові механіки реалізуються в гівах. Це просто роздача призів або грошей за те, що людина підписується на канал. Вкрай неефективна штука з точки зору користувацької активності і продажів, але дозволяє набити аккаунт реальними людьми. Хоч і тими, хто просто бере участь в подібних конкурсах.

Але найцікавіше починається в сторіз. Вони-найкраще, що можна використовувати для просування в акаунті інстаграма, який вже злегка розкручений. Сторіз можна порівняти з лутбоксами з комп’ютерних ігор.

лутбокс — скриня з внутрішньоігровими цінностями. Людина знає, що з нього може випасти, але при цьому не знає, що конкретно випаде йому в цей раз. Своєрідне казино.

Також і зі сторіз. Вони збирають величезні перегляди, і якщо грамотно користуватися цією функцією, можна залучати велику кількість людей до важливих тем. Головне, чергувати різні формати. Продає пост-відповідь на питання-розважальне відео-відповідь на питання — продає пост — розповідь про щось важливе і т.д. У сторіз не можна постійно повторюватися. Це вбиває весь принцип, який робить їх такими привабливими. Людина не знає, що там і сподівається, що щось цікаве.

крок 2. вибираємо ігри для певної ніші. 

Кожна ніша по-різному сприймає певні конкурси. І не для кожного проекту зайдуть, наприклад, гиви і невеликі роздачі на кожен день. Візьмемо банальний приклад. Група вконтакте, в якій продається товар з лоу-сегмента. Умовний фаст-фуд. Що ми можемо там запустити:

  1. роздачі.
  2. конкурси активностей (щось вгадати, припустити, пограти в асоціації).
  3. невелику гру, яка зажадає від людини до 30 хвилин часу.

Все. Більше нічого. Ніяких складних квестів або лотерей на знижки. Просто тому, що товар дешевий, люди заради призу не будуть здійснювати складні дії, копатися і шукати щось на вулиці. у мене в недавньому досвіді просування була подібна штука. Я з маркетологом придумував квест для фастфуду, який складався всього з 3 етапів: пошук поста — пошук коментаря під ним — пошук посилання на приз. Квест провисів 3 місяці і ніхто навіть не став нічого робити.

Або зворотний приклад. Реальний кейс від адідаса. Хлопці зробили крутий квест. Вони вели youtube-трансляцію і показували деякі місця, поруч з якими сховали кросівки з нової колекції. І ефект був просто бомбою. Нова колекція-дорогі кросівки від adidas-можливість отримати їх просто так. Тисячі людей вийшли на вулиці міста і почали їх шукати. Ажіотаж величезний, інтерес просто божевільний, а маркетологи насолоджувалися результатом своїх дій. Правильних дій.

Саме тому варто розуміти свою нішу і свою аудиторію. Для компаній з низькою вартістю товару найкраще заходять прості ігри, які не вимагають від людини практично нічого. Для більш цінних призів можна вже дивитися. Якщо потрібні просто учасники конкурсу-виставляти дорогий приз на банальний розіграш. А ось якщо потрібен ажіотаж, то можна зробити щось цікаве і запам’ятовується.

Але бувають і винятки. Саме запам’ятовується з них: компанія продає vip-квитки на літаки. Приватні лайнери і все подібне. І запускають невелику гру»посади літак». За допомогою екрану смартфона потрібно було керувати літаком і посадити його. І в неї залипали десятки тисяч клієнтів. І після цього зі сміхом дзвонили і замовляли квитки.

крок 3. впроваджуємо ці ігри. 

Придумати хорошу гру-класно і здорово. А ось розробити всі правила для неї-складніше в кілька разів. Просто тому, що в голові, на аркуші або в документі на комп’ютері доведеться продумати всі умови і події, які можуть статися, і постаратися їх все обійти. Розповім про свій приклад:

Я придумав конкурс. Суть була в наступному: людина повинна зробити фотографії в нашому закладі або наших товарів, і за це він отримує певні бали. Додаткові бали він отримує за лайки і якщо фото опубліковано в групі, він отримує ще бонус. Кожні 100 очок-новий приз, краще, ніж попередній. З урахуванням того, що люди кидали фото навіть просто так, ідея зайшла.

Правда, перед цим довелося ставити обмежувачі і довго сперечатися з замовником, що потрібно ту кількість призів, яка вказана спочатку. Тому що:

  1. ми заздалегідь не можемо розрахувати, яка кількість людей захочуть взяти участь.
  2. хто з них не заб’є і дійде до кінця по прогресу.
  3. менеджери повинні будуть ще періодично підраховувати кількість балів.
  4. всі рішення по публікації мої і не обговорюються.
  5. чи повинні вирішувати лайки сильніше, ніж факт публікації (ні, тому є обмежувач по балах за лайки).

У підсумку ідея конкурсу була придумана швидко. А ось на розробку всіх дрібниць потрібно було витратити практично тиждень. Плюс повне узгодження з кожного питання. Саме тому розробляти чіткі умови для конкурсів складніше, ніж «поставте лайк і отримаєте шанс виграти приз». І навіть з повною розробкою завжди можуть з’явитися якісь косяки і милиці, які спочатку не продумувалися.

крок 4. аналіз результату. 

Це найважливіша штука. Всі ігри повинні щось приносити. У соцмережах це можуть бути три основні показники:

  • активності-лайки, репости, коментарі.
  • нові передплатники.
  • прямі продажі.

Потрібно вимірювати результат і зіставляти його з головним завданням. Якщо потрібно просто залучати користувачів в групу і потім зробити з неї майданчик для продажів — в першу чергу потрібно орієнтуватися на кількість передплатників, а потім вже на активності. Якщо це група компанії, то треба орієнтуватися тільки на продажі. Інші показники не покажуть результатів роботи так, як це зроблять продажі. На ранньому етапі, коли група тільки-тільки розвивається, можна орієнтуватися на передплатників і активності. Але потім це вже безглуздо, тому що основне завдання групи-продавати.

І тому якщо якась ігрова механіка робить так, що основний показник збільшується, значить, потрібно його застосовувати.

Банальний приклад. Візьмемо ту ж їжу, як найпопулярнішу і просту нішу в просуванні. Зараз найчастіше людей приваблюють через конкурси репостів і лайків. Не замислюючись про те, який результат буде на виході. З конкурсів приходить основна маса халявщиків, які просто репостять собі на стіну що не попадя, а клієнтів — 1-2 людини. І тих же клієнтів можна було залучити набагато дешевше.

Це докладна інструкція, яка дозволить запускати практично будь-які конкурси в різних соціальних мережах. Але орієнтована вона все ж на вконтакте, тому що основні речі викладені саме під цю соцмережу. Вк набагато простіше щось продати, ніж в умовному інстаграме або фейсбуці.

Реальні кейси просування за допомогою ігрових механік

Тепер про кейси. Найцікавіше і корисне.

1. M& m’s і їх крендель. просто геніальне рішення по співвідношенню» витрачені зусилля « — »результат». Хлопці просто опублікували картинку в фейсбуці, на честь виходу нового виду цукерок.

Потрібно було знайти сховався крендель. І все. А в підсумку 11 тисяч коментарів, 26 тисяч лайків і активний інтерес до нового виду продукції. І все це зробила одна картинка. Проста механіка гейміфікації і відмінний підхід.

2. Кросівки adidas. той самий кейс, про який кілька разів говорилося в статті. Маркетологи вирішили провернути цікавий квест. Вони сховали кілька кросівок з нової колекції по місту.

3. А ось приклад того, як робити не треба. компанія ттк вирішила пограти зі своїми користувачами. Загадала слово.

Конкурс для дошкільнят, який розгадав би кожен. Примудрилися навіть отримати негативну реакцію. Не треба вважати своїх користувачів дурними. Інакше вийде дуже неприємна штука.

І ще кілька дрібніших, але цікавих прикладів.

4. Спільнота інфобізнесмена, яку не будемо називати. у нього запуск нового продукту-курс по заробітку грошей. Для того щоб взяти участь, потрібно заплатити 4 000 рублів. І в той же час запускається чат-бот і гра вконтакте. гра вконтакте виконана у формі магазину, де користувач може вибрати всі курси і купити їх за реальні гроші або монети, які даються за виконання активностей, про які заздалегідь пишуть в групі. І є чат-бот, який на коментарі під постом видає призи. Потрібно було просто написати «лотерея», і людина отримувала можливість виграти монети, квиток на курс, або безкоштовний приз з товарів інфобізнесмена. Просто і геніально.

5. Стікери вконтакте. складно згадати, яка з компаній була першою. Напевно, coca-cola. Вони ввели набір стікерів, а щоб розблокувати інші, потрібно було виконувати певні завдання. тисячі людей публікували фотографії, ставили хештеги і всіляко піарили бренд за те, щоб отримати можливість купити стікери. Потім до цього приєднався сбербанк, слідом за ним дірол і багато інших.

6. Ну і як без додо. вони круті з точки зору різного креативу. Під новий рік у них стартував додо-пазл. Люди писали в коментарях слово, їм давали шматочок пазла. Якщо збирали пазл повністю-могли отримати певний товар. Гра максимально проста, яку можна налаштувати на те, щоб видавати обмежену кількість призів, але просто підірвала всіх. А сама механіка не заслуговувала б навіть уваги, якщо не такий ефект.

Поради щодо впровадження ігрових механік в конкретних спільнотах

І на закінчення пара порад, які можуть стати в нагоді при роботі з соцмережами і впровадженні ігрових механік:

  • завжди потрібно орієнтуватися на кінцеву мету. якщо мета-збільшити продажі, значить, всі заходи повинні бути спрямовані на те, щоб збільшити продажі. І це основна думка і ідея, яка повинна бути при впровадженні не тільки ігрових механік, але і в цілому в роботі з соцмережами.
  • гейміфікація клієнтів дає різні результати. різні ігри потрібні для різних речей. Можна наповнити групу людьми, можна збільшити активності, можна підвищити інтерес до компанії, помелькать в змі і т.д. І все це працює в різному часі. Конкурс лайків і репостів дасть результат відразу. Впровадження динамічних обкладинок і заохочень активностей — через пару тижнів. Квести та ігри дадуть результат поступово протягом пари місяців. А ось якась масштабна і креативна подія, якщо привернути до нього увагу, стане інфоповодом за пару годин і продовжить хвилю ще на кілька місяців.
  • не потрібно повторювати активності занадто часто. аудиторія до них звикне і буде приходити в групу, як на роботу, дивитися, що цікавого, брати участь і не буде купувати. Всі ігри-або невелика постійна активність для стимулювання продажів, або прогрів аудиторії перед якоюсь подією (або на честь нього).
  • якщо якийсь формат не заходить, справа не тільки в ньому. результат залежить від купи факторів, і навіть від часуПублікації рекламного запису в пабліку. А значить, потрібно проводити нормальні масштабні тести і постійно все докручувати, щоб зрозуміти, працює певна річ чи ні.

Поради прості і загальні, але мало хто з замовників і фахівців дійсно про це замислюється всерйоз. багато занадто прив’язані до певних показників, забуваючи про те, що просування в соцмережах — не тільки про кількість лайків, репостів і передплатників. Це все продажу, а продавати можна різними способами.

гейміфікація-відмінний інструмент для того, щоб просувати спільноти в соціальних мережах. досить робити креативні речі, розробляти і впроваджувати нові штуки, і результат не змусить себе чекати. І навіть компанія з провінції може зібрати величезну кількість клієнтів, якщо правильно реалізує те, що викличе емоції у потенційного покупця. І вистрілить не гірше, ніж adidas. З урахуванням масштабів, зрозуміло. 

рекомендуємо прочитати: заробіток в соціальних мережах — 7 способів для новачків і з чого почати.